nutki

nutki

niedziela, 24 sierpnia 2014

Za ile łzy ?

Marc Chagall - "Błękitny skrzypek"



Wirtuoz

Zgarbione lato na ulicach,
pomyka chyłkiem jak wygnaniec,
nagle, jak wryte, tuż przy bramie
płacz Orfeusza, pieśnią cykad
popłynął strugą między życie...
Melodią skrzypiec czas zatrzymał.

Oddechem stała się muzyka,
pobrzękiwały nawet liście,
ziemia zawyła z pożądania,
wiatr ból rozdawał zamiast ziarna.
Dźwięki, rzucone srebrną karmą,
łzami spadały w brudny granit.

Na jednej strunie, czułym ptakiem 
prośba, błaganie i nic … Cisza.
Grad tłukł z łoskotem w pudło skrzypiec
za grosz, uliczny płakał kamień.
Dorzucił  dychę, chmielny koleś
- graj kazaczoka! Co, nie kumasz?
W pogańskich oczach skryta duma,
w kieszeń schowała nie-pokorę.

- Zagraj pod nóżkę, napij  wina,
zwariował albo się rozmarzył...
Wstydliwym skurczem bladej twarzy
- nie ja… To płacze Ukraina…

Słyszysz? To płacze Ukraina...

*
- Audis clamantem Ucraina
- Lo senti piangere Ucraina
- Sie hören es die Ukraine weinen
- Vous l'entendez pleurer l'Ukraine
- Ви чуєте? він плаче України
 - Do you hear? it cries Ukraine 


aranek




6 komentarzy:

  1. Witaj Tereniu:)
    wojna to łzy, to ból po stracie ludzi, smutek
    ziemia zalana krwią
    Ojczyzna to kraj dzieciństwa
    Miejsce urodzenia
    To jest ta mała najbliższa
    Ojczyzna

    Miasto miasteczko wieś
    Ulica dom podwórko

    Pierwsza miłość
    Las na horyzoncie
    Groby

    W dzieciństwie poznaje się
    Kwiaty zioła zboża
    Zwierzęta
    Pola łąki
    Słowa owoce

    Ojczyzna się śmieje

    Na początku ojczyzna
    Jest blisko
    Na wyciągnięcie ręki

    Dopiero później rośnie
    Krwawi
    Boli
    Tadeusz Różewicz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Bożenko z przypomnienie wiersza Tadeusza Różewicza, w tym miejscu. Wiemy już jak to jest, kiedy z dnia na dzień tracimy wszystko co nam najbliższe i grunt pod nogami nasi rodzice, dziadowie i pradziadowie doświadczali wojen i zniewolenia. Czy nas to ominie? Oby. Trudno jednak udawać, że nie ma zagrożenia, że u sąsiada krew się leje?
      No cóż przeróżne słyszałam i czytałam na ten temat zdania i opinie... Wystarczy jednak sobie wyobrazić, swoją małą ojczyznę i swoich bliskich siebie opuszczonych przez cały świat- ale to już było Współczuję z głębi serca Ukrainie, tym bardziej kiedy widzę jak cierpią ludzie, którzy tej wojny nie wymyślili, jak pod pretekstem łagodzenia konfliktu dokonują się przepychanki polityczne, bo przecież wojna to interes !

      Miłej niedzieli Bożenko:)

      Ps. Muzyka spotkałam w minionym tygodniu n ulicach Poznania - nie był zwykłym grajkiem. Dawno nie miałam takiej uczty duchowej - wyjechał ze swojej Ojczyzny, ale jej nie opuścił.Dla wykształconego i wytrawnego muzyka, gra na ulicy, to trudna walka .

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Dziękuję Arku:) To był naprawdę muzyk z najwyższej półki - jestem tego pewna. Szkoda, że marnują się takie talenty - nigdy nie zapomnę tego człowieka.

      Miłej niedzieli Arku :)

      Usuń
  3. Pięknie Tereniu - poruszający treścią wiersz, napisany z wielkim wyczuciem. Jest w nim żal do losu, o niczym nie zasłużoną krzywdę.
    Ja mam zawsze ucztę duchową, kiedy tu wchodzę, masz wielką wrażliwość na to, co piękne, ale i na krzywdę, niesprawiedliwość i ta wrażliwość jest budulcem Twoich wierszy.

    Za wcześnie cieszyłam się, bo znów szlaban :(
    Miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj Basiu jest Dzień Niepodległości Ukrainy. To zbieg okoliczności, że właśnie ten wiersz tu zaistniał, przed chwilą oglądałam upokarzający przemarsz jeńców w Doniecku - pomyślałam - kto wie ilu z nich przeżyje, kto wie ilu pośród nich to tacy zdolni młodzi ludzie jak mój wirtuoz i poczułam ulgę, że ten jeden uniknął ich losu - mam nadzieję, że znajdzie u nas godniejsze zajęcie.
      Bardzo dziękuję Basiu :)

      Ps.Basiu - wczoraj porobiłam wszystkie możliwe aktualizacje - zajęło mi to kilka godzin i jestem pewna, że wszystko u mnie jest w porządku- zastanawiam się czy umieszczanie muzyki nie sprawia że nie możesz wejść. spróbuję bez YouTube, chociaż i tak wkrótce będę zmuszona na jakiś czas urlopować, wiec może coś zaskoczy :)
      Miłego wieczoru nawzajem :)

      Usuń