nutki

nutki

poniedziałek, 15 grudnia 2014

M jak magia - C jak Chagall




Chagall - Samotność

Wizjoner

Usnęły świece szabasowe,
powoli gasną światła Sztetla,
jeszcze migocze blade spectrum,
oczarowane wirtuozem.

Ciernie oplotły biedną głowę,
chmury obsiadły dachy domów -
błagam aniele byś mnie wspomógł,
zapalił gwiazdy wśród zagrożeń,

oświecił zwoje świętej Tory-
moje cierpliwe drogowskazy.
Dzisiaj jedwabne nuty zgasły
a pod tałesem mam pokorę.

Smyczek zaplata łzy w warkocze
nocy, zmieszanej jękiem skrzypiec,
wróżebny tumult, wznieca wicher,
zatapia smutne gwiazdy w oczach.



 Chagall - La Mariee


 

Koza i skrzypce


Na pewnym płótnie M. Chagalla,

siedzi na trawie samotny człowiek

a w prawym rogu na skrzypkach gra,

przesympatyczna, zwykła koza.

 

W górze aniołek rozmarzony,

tą groteskową scenografią,

dlaczego (spytasz zadziwiony),

tylko artyści tak potrafią?

 

W czerwonej sukni jak „ La Mariee”

(na jeszcze innym pięknym płótnie),

pofrunę w błękit bóg wie gdzie,

bielą rozproszę barwy smutne

 

i biały welon aż do ziemi,

jak mleczną rzekę tam nałożę,

melodia skrzypiec rozpromieni

a ślubny bukiet oddam kozie.

 

Pan mnie przekonał panie Chagall,

gdy na mnie spłyną ciemne chmury,

pójdę przed siebie niech koza gra,

według anielskiej partytury.

 

Skrzypce już mam i miejsce też,

gdzie kocyk w kratkę swój rozłożę,

lecz szkopuł w tym, dość trudna rzecz,

- Pan mi pożyczy, swoją kozę?


(aranek


                           Marc Chagall – Spacer




Spacer



Ten spacer znowu mi się przyśnił,
trzymałeś mocno moją rękę,
a  usta były o smaku  wiśni,
wiatr  fioletową rwał sukienkę.

Świat karmelkowej sklepikarki,
cukrowej waty - skąd ja to znam?
Różowe niebo -  prosto  w ramki,
zanim do sztywnych odpłynie ram.

Jakie to było słodkie szczęście,
aż palce lizał cały świat,
pozieleniały panny w mieście,
kiedy frunęła przy nim jak ptak.

To odmierzone łokciem szczęście,
cynamonowy  ciepły kolaż,
skryło się w kącie,  gdy pospiesznie…
Ktoś do walizki pakował świat.

Dziś znowu  spacer  mi się przyśnił,
spadał z obłoków zraniony ptak,
mozaika  w plamach czerwonych wiśni,
zmieszana  dymem  jak  blady strach.

(aranek

8 komentarzy:

  1. Masz Teresko ciekawy cykl, wiersze bardzo dobre, powiązane tematycznie, do druku, może warto spróbować? Pozdrawiam Ciebie bardzo serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marc Chagall fascynuje mnie od lat -każdy jego obraz to kolejna opowieść w mojej wyobraźni- zapewne jeszcze nie raz spróbuję coś złapać wierszem, jednak Arku nie myślę o druku - blog jest dla moich wierszy dobrym i wystarczalnym miejscem :)
      Dziękuję że czytasz Arku i doceniasz moje wiersze :)
      Pozdrawiam Cię Arku serdecznie :)

      Usuń
  2. Tereniu to Twoje, markowe wiersze i żaden komentarz nie wyrazi tego, co czuje się czytając. Arek ma rację, powinnaś pomyśleć o wydaniu, bo aż żal, że tylko niewiele osób ma możliwość ich czytania - książka, to książka. Tylko nie na chybcika - jak ja, bo trzeba było się spieszyć - ale dobrze przemyślany tomik. Kupuję w ciemno :)
    Dobrego dnia, ja jestem zapracowana przed wyjazdem :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domyślam się Basiu, że masz mnóstwo zajęć bo trzeba coś przygotować. coś zapakować i ogarnąć tak żeby wszyscy byli szczęśliwi. Ja nigdzie nie wyjeżdżam a też codziennie przybywa różnych spraw, zajęć i prac do wykonania. Jednak lubię to zamieszanie, przygotowania, lubię tradycję i smak świąt :)
      Twojej książki Basiu nie mogę się doczekać i to będzie druga którą będę zabierała z sobą nawet w podróż:)
      Nie myślę o wydaniu własnej - to droga przez mękę - wiem o tym, a w dodatku jak się już wyda to już nic zmienić nie można, a ja przy każdym czytaniu znajduję "różności" do poprawienia :)))) Jeszcze nie dojrzałam i nie wiem czy to kiedykolwiek nastąpi :)
      Basiu Tobie tez dobrego - właściwie już popołudnia i wieczoru :)

      Usuń
  3. Tereniu:) tu Moi przedmówcy mają dużo racji piszesz bardzo dobrze masz natchnienie patrząc na dany obraz potrafisz to przenieś w strofy wiesza co rzadko komus się udaje do tego trzeba mieć nie dość ze wyobraźnie to serce i umieć spojrzeć i pomyśleć co dany malarz malując ta obrazy miał na myśli
    Ja tez jezeli wydasz kupuje w ciemno :)
    miłego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko - nigdy nie kupuj kota w worku :)))) A tak na poważnie to cała przyjemność pisania wierszy tkwi w możliwości łapania wyobraźni chociaż tak do końca nie zawsze się udaje... Jak jeszcze Bożenko napiszesz mi takie miłe słowa jak dzisiaj to już wystarczająca satysfakcja i zachęta :)
      Miłego popołudnia i wieczoru, chociaż u mnie już niemal noc :)

      Usuń
  4. Niech te Święta
    Tak wspaniałe `` . __/_._
    będą całe ``````` _).♥ (_
    jakby z bajek `````` ●
    Niechaj gwiazdka ``,●,●,
    z nieba leci ``````,●,*,●,
    niech Mikołaj ````,●,*,*,●,
    tuli dzieci ``````,●,*,*,*,●,
    Biały puch `````,●,*,*,*,*,●,
    niech z ```````,●,*,*,*,*,*,●,
    nieba ```````,●,*,*,*,*,*,*,●,
    spada ````````````█|█`````
    niechaj piesek●●¤ۣۜ๘(¯`♥´¯)¤ۣۜ๘●●
    ``````__/_._`` w nocy gada
    ``````_).♥ (_``.Niech choinka
    ````````.● `````pachnie pięknie
    ```````,●,●, ```no i radość
    ``````,●,*,●,` będzie wszędzie !
    `````,●,*,*,●,
    ````,●,*,*,*,●, ….niech biały opłatek
    ```,●,*,*,*,*,●, ``w dłoni nie drży
    ``,●,*,*,*,*,*,●, `z lęku jak z zimna
    `,●,*,*,*,*,*,*,●, ```niech drży
    ```````█|█````` szczęściem
    ●•●¤ۣۜ๘(¯`♥´¯)¤ۣۜ๘●•● wzruszony!!
    Zdrowych i Wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz Szczęśliwego Nowego Roku ............

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mocno dziękuję Agatko za piękne życzenia i oby się spełniły . Przeczytałam je z ogromną radością - Dziękuję:)

      Tobie złożę życzenia jeśli pozwolisz na Twojej stronie:)

      Usuń