nutki

nutki

wtorek, 3 października 2017

Księży(c)owy





Paradoks

Parodia miny Humphrey Bogarta,
cedzi  wytarty slogan w  ustach,
na małą miarę "Casablanca"
i szklanka do połowy pusta.

Nie ufam tym co mają pewność -
racjonalistom narodowym,
ni kpiarzom którym wszystko jedno,
byleby pełna do połowy…

W  liściu od serca ton wylewny
więc siup! – Za wolność (w pustosłowiu).
Wody i mitów świat jest pełny -
prawdy, co srebra w wątłym nowiu.

Każdy ma swoją Casablancę,
zmienny jest Bogart oraz puenta,
napełniam do połowy szklankę…
Jak to się skończy?
Nie pamiętam.

W  pełni od zawsze jest ustawka,-
dzisiaj blefuje nul zawistny.
Jego rozdanie -
nasza czkawka
i niesmak jak po
trefnej  whisky. 

(aranek)








Tlumaczenie piosenki Imagine


Wyobraź sobie, że nie ma Nieba 
To proste, gdy spróbujesz
 Nie ma Piekła pod nami 
Nad nami tylko niebo 

Wyobraź sobie wszystkich ludzi 
Żyjących po dziś dzień 
Aha-ah 

Wyobraź sobie,że nie ma krajów
Nie jest to trudne
Nie ma za co zabijać  ani za co umrzeć
I religii również 

Wyobraź sobie wszystkich ludzi
Żyjących w pokoju
Yuuhuu-uuu 

Może powiesz, że jestem marzycielem
Lecz nie jestem jedynym
Mam nadzieję, że pewnego dnia do nas dołączysz
I świat stanie się jednością

Wyobraź sobie, że nie ma majątków
Jestem ciekaw, czy możesz
Nie ma chciwości i głodu
A ludzie są wspólnotą

Wyobraź sobie wszystkich ludzi
Dzielących ze sobą cały świat
Juuhuu-uu

Może powiesz, że jestem marzycielem
Lecz nie jestem jedynym
Mam nadzieję, że pewnego dnia do nas dołączysz
I świat stanie się jednością .

 Historia edycji tłumaczenia
Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,john_lennon,imagine.html


3 komentarze:

  1. Ta piękna i przywołująca utopię krainy marzeń każdego chyba poczciwca, do których siebie zaliczam :), jest chyba antytezą, albo kontrapunktem do Twojego wiersza. Wiersza z uzasadnioną goryczą dotykającego kwestii istotnych - tu i teraz - malowanych zbawicieli, karłów moralnych prawiących innym kazania o moralności, kabotynów wystrojonych w togi, szalbierzy wzywających do pobożności... Świetny tekst i na dziś i na jutro, bo wokół tyle zmian, człowiek wciąż pozostaje człowiekiem, z tymi samymi wadami, co w czasach pierwotnych. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bingo Arku ! Pisząc ten tekst miałam cały czas z tyłu głowy słowa (chyba nawet z Twojego wiersza) "A miało być tak pięknie..." Stąd pomysł do dołączenia "Imagine". Czasem mam wrażenie że człowiek ulega degeneracji, wynaturzeniu - poprzez dokonujące się zmiany staje się coraz bardziej perfidny i sam się pozbawia uczuć wyższych. To oczywiście bardzo ogólne ujęcie bo osobiście znam wielu pięknych wrażliwych ludzi ale niestety zauważam tez że są czasem traktowani jak relikty :)

    Pozdrawiam Arku serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń