nutki

nutki

wtorek, 5 listopada 2019

Poeta ...

Marc Chagall - Poeta o wpół do czwartej

(o wpół do czwartej)

Na co dzień mieszka w domu pod natchnionym aniołem.
Poranki sypią  w oczy niewyspanym ziarnem,
koci cień , sny przeciąga dziś niebieskim ogonem,
a w nocy był zielony - jeszcze  o wpół do czwartej !

Kto by się  nie zniebieścił w pajęczynie metafor?
Nawet  anioł natchniony wyrwał się poza ramy,
kusząco odwrócony rozlał jaskrawe światło,
odrealniając zieleń w  głowie do góry nogami.

W kubistycznym zakątku, kici kocie, misz-maszki,
harcowały do rana z artystycznym nieładem,
polewając sowicie z inspirującej flaszki,
aż spłynął geniusz poety niebieskim kałamarzem.

Nocą iskrzący Syriusz na rozpalonym niebie,
uwikłany w nieziemskie kompozycje binarne,
rano kupił w sklepiku - może za rogiem „Nie wiem”,
pięć złotych rogalików, piwo i kocią karmę.

Z mokrym jesiennym panem sączyli deszczu kwartę,
serwując uprzejmości – dzisiaj mam dzień roboczy,
Zwyczajny surrealizm, więc spływam westchnął z żartem
- do widzenia na fali … O wpół do czwartej w nocy.


(aranek)





Trwaj chwilo trwaj , jesteś taka piękna,
dziś tylko głupcy śpią...

1 komentarz:

  1. Marc Chagall zadedykował swoje dzieło Blaise Cendrarsowi – poecie w rewanżu za komplement, określający malarza ”geniuszem rozłupanym jak brzoskwinia” .
    Osobiście bardzo mi się podoba to porównanie. Obrazy Chagalla właśnie takie są; z jędrną soczystą zawartością, aromatyczną i słodką ale w tej słodyczy tkwi jeszcze jądro z gorzkawą nutą, mającą uzdrawiające zastosowanie.
    Poniżej, jeden z wierszy tegoż Poety:

    List - Blaise Cendrars

    Powiedziałaś mi kiedy do mnie piszesz
    Nie wystukuj wszystkiego na maszyLnie
    Dopisz jedną linię własną ręką
    Kilka słów cokolwiek nic wielkiego
    Tak tak tak tak tak tak tak tak

    A jednak moja maszyna Remington jest piękna
    Lubię ją i dobrze przy niej pracuję
    Moje pismo jest wyraźne i jasne
    Od razu widać że to ja je wystukałem

    Są tam białe miejsca które tylko ja jeden umiem zostawić
    Zobacz moja stronica ładnie wygląda
    Ale żeby sprawić ci przyjemność dopisuję atramentem

    Dwa trzy słowa
    I robię wielkiego kleksa
    Abyś nie mogła ich odczytać

    Przełożyła
    Julia Hartwig


    OdpowiedzUsuń