nutki

nutki

poniedziałek, 6 marca 2017

Na początku zawsze jest słowo



Zacznij od słowa        

Terminologia - określa wszystko,
każdy najmniejszy szczegół uściśli,
nadaje miano rzeczom, zjawiskom,
ubiera w słowa całokształt myśli. 

Można nazywać lub zapożyczać,
życiu nadawać wciąż nowych sensów,
rosną zasoby znaczeń w słownikach,
szczególnie modne – bez precedensu.

Pławiąc się w szczęściu komunikacji,
myśli poddają słowa, zwiotczeniu,
wnet  zaprzestają bez dania racji,
dokumentarność zwać po imieniu.

Tłuste, leniwe wcięte w cudzysłów,
w dżungli bezsensu wypaczą drogę,
kropią dwukropki, by bez namysłu,
fałsz wylansować wymyślnym słowem.

Jak dojść do prawdy, gdy nawet migiem,
wrzeszczą " ja pani nie przerywałem" -
nurtem potocznym i napastliwym,
wspierają myśli okulawiałe.

Zacznij od słowa, które zaprzeczy,
łgarstwom wyżartym  rwą na sumieniu,
by (na początek), nazywać rzeczy,

wolnym językiem i po imieniu.

(aranek)







4 komentarze:

  1. "8 marca, tak właśnie w Dzień Kobiet, na całym świecie kobiety będą strajkować przeciw polityce państw, które za nic mają sobie ich dobro. Również w Polsce odbędą się protesty. To nie pierwszy taki strajk w naszym kraju. Wszyscy dobrze pamiętamy Ogólnopolski Czarny Protest z 3 października."
    http://polki.pl/magazyn/o-tym-sie-mowi,8-marca-strajk-kobiet

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozwolę sobie dodać tłumaczenie tekstu, umieszczonej pod wierszem piosenki Super Women w wykonaniu Alicji Keys. Niech będzie dodatkowym pięknym przesłaniem dla wszystkich kobiet-nie tylko w dniu ich święta

    Super Kobieta

    Wszędzie gdzie jestem
    Nic nie wydaje się kompletne
    Przystaje i szukam
    Lepszej strony mnie samej
    Zwieszam głowę ze smutku
    Zniewolona człowieczeństwem
    Dzierżę to na swych barkach
    I muszę znaleźć siłę w sobie

    Bo ja jestem Superkobietą
    Tak, jestem
    Tak, jest
    Nawet jeśli mam problem
    Wkładam koszulkę
    Z literą S na piersi
    Oh, tak
    Jestem Superkobietą

    Dla wszystkich matek walczących
    O lepsze dni
    I dla wszystkich moich sióstr, próbujących
    Przyjść do domu przed zachodem
    I dla wszystkich sióstr
    Idąc razem
    Powiedzmy "Zrobię to"
    Powiedzmy "Mogę"

    Bo ja jestem Superkobietą
    Tak, jestem
    Tak, jest
    Nawet jeśli mam problem
    Wkładam koszulkę
    Z literą S na piersi
    Oh, tak
    Jestem Superkobietą

    Kiedy jestem załamana
    I nie mogę się odnaleźć
    I zaczynam słabnąć
    Bo nikt nie wie
    Co noszę pod tym ubraniem
    Ale ja mogę latać
    My możemy latać
    Oh, oh, oh

    Bo ja jestem Superkobietą
    Tak, jestem
    Tak, jest
    Nawet jeśli mam problem
    Wkładam koszulkę
    Z literą S na piersi
    Oh, tak
    Jestem Superkobietą

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy tekst Teresko, rzekłbym - "szkatułkowy" (szkatułka skrywa drobniejszą, ta zaś kolejną jeszcze mniejszą...), lubię gdy wiersz "ma wnętrze", gdy obnaża głębsze warstwy sensu. Dobry rozwiązaniem, a jednocześnie pewnym - pozytywnym - zaskoczeniem jest dobór wiersza - rymowanego. Dobrze, że zastosowałaś konsekwentnie rymy niedokładne. Na poziomie semantycznym słusznym rozwiązaniem było zderzenie języka paranaukowego (coś jakby terminologia językoznawcza) z wyrażeniami potocznymi ("bez dania racji"). Bardzo udany wiersz Teresko. Pozdrawiam Ciebie serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Arku, ja sobie Twoje komentarze czytam kilka razy bo są wyjątkowe nawet dużo lepsze od moich wierszy i nie jestem pewna czy zasługuję. Bardzo - bardzo Ci dziękuję że znajdujesz czas dla moich amatorskich rymów, tym bardziej, ze poznałam Twoją dojrzałą i mądrą poezję.Czuję się zaszczycona i dziękuję pięknie :)

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń