nutki

nutki

piątek, 27 lutego 2015

Rozdroże




 Obraz Marca Chagalla - Białe ukrzyżowanie


„Białe ukrzyżowanie”                          

Widziałeś już wtedy na oliwnym drzewcu,
białym błogostanem,  jak papieskie szaty
rozpostartym  w  tobie, nad tobą i wokół
łodzie, przepełnione, na fali utraty?

Śniłeś boski koszmar zatruty powietrzem
w ogniu synagogi, miasteczka pogromie -
kto im błogosławił w chwili najpodlejszej,
wznosząc nad sztandary okrutne czerwone?

„Ty mnie wybawiłeś…”*,  gdyś męczeńsko konał,
samotną  jak ona – biała, bo niewinna,
ostatnim  przesłaniem w otwartych ramionach -
jednym  dałeś  wybór – przybili do krzyża.

Innym, oświecony świętością menory,
podałeś drabinę usłaną gwoździami -
po chudych kosteczkach, po żebrach pokory
w biały dym wtuleni tłumnie się wspinali.

Jeszcze w cierniach, chmury przesiąknięte dymem,
w modlitewnym szalu, w Jakubowym  śnieniu…
Czy widzisz ten tumult  przy boskiej drabinie?
w białych rękawiczkach  „święci zaślepieni”,

rozdają relikwie,  gdy szczeble  zbutwiałe.
Kto Kain, kto Abel, a kto krwawym katem?
Zanim uszlachetni, zamieni nas w białe,
znów rzeką niewinnych popłynie  zapłata .

Zapytam o drogę:

Jednako dla wszystkich,
potęgą cierpienia, otwiera się niebo?
Tym co pchają gwoździe do ziemskiej walizki,
innym  bez  wyboru,  jak tobie -

dlaczego ?



*(Ps 31,6) Psalm Dawidowy. Nawiązanie do słów modlitwy jaką Żydzi wypowiadali na koniec dnia.

 

9 komentarzy:

  1. Potrzebowałam chwilę pomilczeć, dlatego wyłączyłam bloga na kilka dni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo interesująca wizja inspirowana obrazem Teresko. Super, że jesteś! Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mnie miło że Jesteś Arku i zauważyłeś że wróciłam - DZIĘKUJĘ i Pozdrawiam jak zwykle serdecznie.

      Usuń
  3. Tereniu przepiękny wiersz, przepięknie zinterpretowałaś ten niesamowity obraz Marca Chagalla. Czytam już któryś raz, jest taki smutny, a tak bardzo życiowy, ludzki - niestety.
    Na pytanie "dlaczego?" nie ma odpowiedzi i chyba nigdy nie będzie tak, jak nie ma sprawiedliwości. Tylko śmierć wszystkim po równo.
    Tereniu gratuluję mądrego, głębokiego wiersza.
    Pozdrawiam :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Basiu - dla mnie życie jest drogą która wiedzie do śmierci - wg Chagalla droga wiedzie przez krzyż przez cierpienie. Ile to już razy w różnych sytuacjach słyszałam że ono uszlachetnia. Jednak czy tak jest istotnie?
    Napatrzyłam się i to w zupełnie nieodległym czasie na takie "najzwyczajniejsze" bo spowodowane chorobą niewspółmierne nawet do cierpienia holokaustu do cierpienia ludzi w tym dzieci w Syrii do cierpienia w rodzinach zadawanego przez najbliższych ... Jak każdy człowiek obawiam się cierpienia i ani nie życzę nikomu, ani nie potrafiłabym go zadać. Moje pytanie zawarte w tym wierszu jest rąbkiem mojej codziennej modlitwy.
    Dziękuję Basiu że pamiętasz o mnie - Spokojnej nocy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobry wieczór Tereniu.. zamyśliłam się nad końcówką wiersza.. dlaczego?.. Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór Jolu. Często zamyślam się nad tym pytaniem, a teraz jest dla mnie taki szczególny czas i nie tylko dla mnie na świecie jest tyle cierpienia i krzywdy. Kiedy oglądam - czytam doniesienia prasowe o kolejnych ofiarach, a później domniemania o zagrożeniu wojną nie mogę nie zadawać tego pytania ... dziękuję Jolu .

      Usuń
  6. Dawno mnie nie bylo...a tu taki piekny wiersz...pozdrowienia, Lena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Leno - zawsze jesteś mile widziana - sprawiłaś mi radość swoimi odwiedzinami i ja Ciebie Pozdrawiam serdecznie .
      Dziękuję :)

      Usuń