nutki

nutki

czwartek, 15 czerwca 2017

Niebo zakochanych


Obraz "Niebo zakochanych" - Marca Chagalla


Niebo malowane

Wędrowne tęsknoty szybują nad miastem,
zjawiska niebieskie w atramencie nocy,
przyćmiewają księżyc twarzy alabastrem,
ognisty kur  pieje zachwytem miłosnym.

Oni przytuleni w zakamarku nieba 
- a co to za dziwy, kozioł z wiolonczelą?
Rozpościera skrzydła, noc ciemną rozrzewnia,
nutą powłóczystą jak weselny welon.

- Tańcz do rannych zorzy w świetlistej sukience,
tak śliczna, że niebo skłębione z rozkoszy,
a kiedy się zmęczysz wezmę cię na ręce,
ponad świt przeniosę, ponad krople rosy...

- Słyszysz tę melodię poprzez martwą ciszę?
Na śmiertelnej strunie, lód grobowy kruszy,
kolaże układa, niebieści lapisem
niebo zakochanych, nasz kącik dla duszy.

Nad Witebskie dachy, mokre od przywidzeń,
podfruwają gwiazdy z lirycznego wiersza,
na sztalugach nieba
- widzisz miła?
- widzę,
zakochanym płótna  maluje poezja.

(aranek) 


13 komentarzy:

  1. Chagall nigdy nie pogodził się ze śmiercią pierwszej żony Belli - jedynej, największej miłości życia. Nawet po odejściu żony, wciąż ją malował i tworzył obrazy jej dedykowane. Wytworem fantazji i talentu stworzył dla nich bezpieczną przystań dla miłości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudny Tereniu, taki intymny, lekki, kolorowy, każdy ruch pędzla tu jest widoczny słowem. Ja bym chciała mieć taki Twój tomik z wierszami, którymi interpretujesz malarstwo, już Ci się uzbierało wystarczająco dużo. A'propos tomik? brakuje mi do pełni szczęścia Twojego i tego trzeciego - wiesz... Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak pięknie... Ma Pani ogromny dar...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo, bardzo dziękuję za uznanie od utalentowanej artystki:) Mam wyobraźnię, która czasem mnie samą zaskakuje i staram się ją sprowadzić na ziemię :)
      Pozdrawiam bardzo serdecznie :)

      Usuń
  4. Właśnie Basiu - muszę przejrzeć i zebrać szczególnie te wiersze do obrazów Marca Chagalla - lubię je i czuję jakoś tak wyjątkowo. Może kiedyś wydam. Na razie Basiu chyba jeszcze poczekam z wydaniem... Dla mnie to wielka przyjemność kiedy czytam takie pochlebne opinie od Ciebie i innych piszących.
    Dobrze Basiu że Jesteś - dziękuję że czytasz :)
    Miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Prześliczne....zamyśliłam się E tam! Uleciałam do nieba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Emilko :) Ja też tam czasami ulatuję śladami Chagalla - to bardzo fajne miejsce i sposób na przyziemność:) Miłego wieczoru I fajnej niedzieli :)

      Usuń
  6. Wiesz, gdybym nie wiedziala, że napisałaś ten wiersz do obrazu, to zastanawiałabym się, co było pierwsze - wiersz czy obraz.Pozdrawiam. Twoje wiersze mnie fascynują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och dziękuję Ziutko :) Pisanie "do obrazu zaczynam zawsze od szczegółowej interpretacji (nie tylko własnej) Później staram się opowiedzieć tą historię wierszem. Czasem wyjątkowo mnie poniesie lub wtrącę coś zupełnie extra od siebie ale takie prawo autorskie. Tak więc obraz ponad wszystko, chociaż wiadomo że Marc Chagall to wyjątkowy -
      magiczny artysta i można przy nim odlecieć:)
      Dziękuję Ziutko za komentarz i pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  7. Niebo malowane... Jak pięknie! Naprawdę dobrze
    "czujesz" Chagalla Teresko. Jestem pod wrażeniem.
    Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czuję Arku i niezmiennie podziwiam.
      Dziękuję pięknie i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  8. Jestem urzeczona, Zajrzałam tu pierwszy raz i na pewno będę zaglądać częściej. Magiczne słowa jak klejnoty. Puszczę w świat, niech niosą ludziom piękno w tych trudnych chwilach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło. Dziękuję za życzliwe słowa pod wierszem i zapraszam na strony :)

      Usuń